U bent hier: CTO - nieuwkomers PUBLICATIES

Publicaties over anderstalige nieuwkomers in het lager onderwijs

Over taalvaardigheidsonderwijs aan anderstalige nieuwkomers zijn onderstaande publicaties van CTO-medewerkers verschenen. Opgelet, dit overzicht bevat geen materialen, deze zijn te vinden onder de tab 'Materiaal'.

Opmerking: De artikels gemarkeerd met dit icoontje zijn verschenen in de Nieuwsbrief voor Taal en Onderwijs. Deze artikels belichten taal- en onderwijsthema's voor een breed publiek.


Eerste opvang van anderstalige nieuwkomers

Verheyen, T. (2003)
Naar een efficiënter onthaalonderwijs, een good practice!
A. Mottart (Red.), Retoriek en praktijk van het schoolvak Nederlands 2002. Gent: Academia Press, p. 145-155

Collijs, K. (2002)
Bananen in je oren: van papier naar praktijk.
In: Schokla, jrg. 44, nr. 176, p. 16-20

Sterckx, M. (2000)
Hoe til je met 1 lucifer 15 andere lucifers op? De opvang van anderstalige nieuwkomers in de beginperiode. (PDF-document)
In: Vonk, jrg. 29, nr. 4, p. 31-38


Sterckx, M. (2000)
Graffiti in de klas. Een manier om anderstalige nieuwkomers te alfabetiseren?
In: Alfanieuws, jrg. 3, nr. 2, p. 6-12


Broekaert, H. & G. Duran (1996)
Eerste opvang anderstalige nieuwkomers.
P.M. Nieuwenhuijsen (Red.), Het Schoolvak Nederlands. Verslag van de negende conferentie. Utrecht: APS, p. 61-73


Geletterdheid

Sterckx, M. (2000)
Graffiti in de klas. Een manier om anderstalige nieuwkomers te alfabetiseren?
In: Alfanieuws, jrg. 3, nr. 2, p. 6-12



Lesmateriaal

Loman, J. (2010)
De pratende pollepel. En 19 andere tips voor talige tussendoortjes met voorwerpen. (PDF-document)
In: Nieuwsbrief Taal & Onderwijs, jrg. 1, nr. 3



Lezen

Ramaut, G. (2002)
Pas aangekomen in leesland. Leesbevordering bij de opvang van anderstalige nieuwkomers in de (onthaal)klas.
Colpin, M. e.a. (Red.), Leesrijk school- en klasklimaat. Een schat aan le(e)sideeŽn voor het basisonderwijs. Antwerpen/Apeldoorn: Garant


Meertaligheid

Drijkoningen, J. (2014)
Kansrijk in interactie. Anderstalige ouders over Nederlandse taallessen op de school van hun kinderen.
In: Les, jrg. 32, nr. 187, p. 30-33

Van Gorp, K. (2012)
De kracht van dialogisch onderwijs.
In: School- en klaspraktijk, jrg. 53, nr. 214, p. 25-29

Van Avermaet, P. (2012)
Thuistalen benutten in de basisschool levert sociaal-emotionele winst op bij leerlingen (persbericht). (PDF-document)
In: Nieuwsbrief Taal & Onderwijs, jrg. 4, nr. 14


Ramaut, G. (2001)
Werken aan taalvaardigheid met anderstalige nieuwkomers: in de onthaalklas en de reguliere klas.
Praktijkgids voor de basisschool. Rubriek Leerlingen - Zorgverbreding. Diegem: Kluwer Onderwijs, p. 23-64

Bekijk de inhoudsopgave (PDF-document)

 

Praktijkgids bestellen bij Wolters Plantyn: , tel. 015 363636, klantendienst@woltersplantyn.be




Taalstimulering

Berben, M. (2012)
In de onthaalklas van juf Béatrice… (PDF-document)
In: Nieuwsbrief Taal & Onderwijs, jrg. 2, nr. 10


Loman, J. (2010)
De pratende pollepel. En 19 andere tips voor talige tussendoortjes met voorwerpen. (PDF-document)
In: Nieuwsbrief Taal & Onderwijs, jrg. 1, nr. 3



Toetsing en evaluatie

Gysen S. & G. Ramaut (2003)
Hoe moeilijk zijn toetstaken? Het gebruik van een complexiteitsmeter, ge√Įllustreerd aan de hand van de TASAN.
Koole, T. (Red.). Artikelen van de vierde socio-linguïstische conferentie. Delft: Eburon, p. 172-181

Sterckx, M. (2002)
Een nieuwkomer onder de toetsen.
In: Schokla, jrg. 44, nr. 176, p. 30-34


Tussenfase van anderstalige nieuwkomers

Van Gorp, K. (2012)
De kracht van dialogisch onderwijs.
In: School- en klaspraktijk, jrg. 53, nr. 214, p. 25-29

Sterckx, M. (2002)
Kun jij ademen door je oren? Of hoe op een motiverende manier aan Nederlandse taalvaardigheid werken met anderstalige nieuwkomers.
In: Schokla, jrg. 44, nr. 176, p. 6-15

Sterckx, M. & T. Verheyen (2002)
Anderstalige nieuwkomers en Wereld(k)uren: een geslaagde combinatie.
In: Schokla, jrg. 44, nr. 176, p. 24-29

Ramaut, G. (2001)
Werken aan taalvaardigheid met anderstalige nieuwkomers: in de onthaalklas en de reguliere klas.
Praktijkgids voor de basisschool. Rubriek Leerlingen - Zorgverbreding. Diegem: Kluwer Onderwijs, p. 23-64

Bekijk de inhoudsopgave (PDF-document)

 

Praktijkgids bestellen bij Wolters Plantyn: , tel. 015 363636, klantendienst@woltersplantyn.be



Sterckx, M. (1999)
Anderstalige nieuwkomers uit het basisonderwijs in de reguliere klas. Het creëren van krachtige taalleeromgevingen.
Rymenans, R. & H. De Jonghe (Red.), Het Schoolvak Nederlands. Verslag van de twaalfde conferentie. Antwerpen, 13 en 14 november 1998. Beigem: Stichting Conferenties Het Schoolvak Nederlands, p. 372-380


Tweedetaalverwerving

Drijkoningen, J. (2014)
Kansrijk in interactie. Anderstalige ouders over Nederlandse taallessen op de school van hun kinderen.
In: Les, jrg. 32, nr. 187, p. 30-33

Van Gorp, K. (2012)
De kracht van dialogisch onderwijs.
In: School- en klaspraktijk, jrg. 53, nr. 214, p. 25-29

Vandommele G. (2012)
Nederlands leren op schoolbanken, en daarbuiten! Impressies van een zomers onderzoek naar de taalverwerving van Anderstalige Nieuwkomers (PDF-document)
In: Nieuwsbrief Taal & Onderwijs, jrg. 3, nr. 13


Van Avermaet, P. (2012)
Thuistalen benutten in de basisschool levert sociaal-emotionele winst op bij leerlingen (persbericht). (PDF-document)
In: Nieuwsbrief Taal & Onderwijs, jrg. 4, nr. 14


Ramaut, G. (2001)
Werken aan taalvaardigheid met anderstalige nieuwkomers: in de onthaalklas en de reguliere klas.
Praktijkgids voor de basisschool. Rubriek Leerlingen - Zorgverbreding. Diegem: Kluwer Onderwijs, p. 23-64

Bekijk de inhoudsopgave (PDF-document)

 

Praktijkgids bestellen bij Wolters Plantyn: , tel. 015 363636, klantendienst@woltersplantyn.be




Vorming en coaching

Berben, M. (2012)
Een nieuw gezicht in je klas? 5 tips voor een vlotte integratie van anderstalige nieuwkomers (PDF-document)
In: Nieuwsbrief Taal & Onderwijs, jrg. 3, nr. 13



Vreemde talen

Vandommele G. (2012)
Nederlands leren op schoolbanken, en daarbuiten! Impressies van een zomers onderzoek naar de taalverwerving van Anderstalige Nieuwkomers (PDF-document)
In: Nieuwsbrief Taal & Onderwijs, jrg. 3, nr. 13